Vad vill vi uppnå?

Vårt långsiktiga engagemang hoppas vi ska leda till en livskraftig verksamhet som förutom att ge barnen förutsättningar att växa upp i en trygg miljö och kunna bidra till en framtida samhällsutveckling även ska kunna tjäna som en samlande kraft i det lilla samhället som omger barnhemmet. Vi i styrelsen stödjer detta barnhem via ett långsiktigt engagemang tillsammans med alla de vänner vi har fått i Kenya. 

Vår största utmaning är att kunna stimulera barnen till studier. Vi anser att utbildning är nyckeln till ett bra liv för barnen. Vi försöker att på olika sätt skapa en miljö som väcker barnens nyfikenhet på omvärlden och försöker få dem att förstå att framtiden ligger i deras egna händer. Vi försöker få dit utbildade lärare som volontärer som hjälper såväl små som stora barn att utvecklas utifrån deras olika förutsättningar. Vi försöker hitta vetenskaplig och populärvetenskaplig litteratur på engelska för att väcka ungdomarnas intresse för naturvetenskap och studier men även skönlitteratur för att de ska förbättra sina läskunskaper. Vi arbetar även med att höja kompetensen hos de som arbetar med barnen. Sedan maj 2019 har vi ett projekt med anställda lärare som ger extraundervisning på kvällarna för skolbarnen. Vi bedriver även förskola i helt egen regi nu.

För att klara av att finansiera bland annat secondary school enligt stiftelsen mål hoppas vi att stiftelsens sponsorer ska vilja fortsätta sina engagemang. En dröm vore att få långsiktiga samarbetspartners.

Förlängd skolgång

Den viktigaste uppgiften för stiftelsen är att kunna stödja barnhemmet avseende barnens skolgång och hälsa. I Kenya är skolan så gott som avgiftsfri upp till och med klass åtta, därefter är skolan helt avgiftsbelagd.

Secondary school som motsvarar vår gymnasieskola är en fyraårig teoretisk utbildning som antingen kan genomföras via dagskola eller internatskola. Vår strävan är att alla barnen på Lwala ska få genomföra secondary school eller i undantagsfall en praktisk utbildning. Erfarenheter visar att dessa fyra år är mycket viktiga för barnens utveckling och även skyddar unga flickor från att allt för tidigt giftas bort. En dagskola kostar idag cirka 3000 svenska kronor per läsår och en internatskola från cirka 5500 kronor. Internatskola kan komma ifråga för de mer studiebegåvade barnen. Vi har för närvarande (oktober 2019) sex barn i secondary school, i januari ska tre barn till börja.

Stiftelsen välkomnar dig som vill bli skolfadder (förslagsvis 200 kronor per månad) eller dig som vill lämna ett enstaka bidrag till vår skolfond.  

Hälso- och sjukvård inklusive tandvård

Alla barn får regelbundna hälsokontroller och vaccinationer enligt ett vaccinationsschema. Lwala barnhem ligger i ett område där malaria är utbrett. Testkit för test av malaria behöver köpas in för att slippa att ta barnen till sjukvården varje gång som man misstänker eventuell malaria. Myggnäten över barnens sängar behöver regelbundet bytas. Vissa barn har även behov av vård såsom regelbunden sjukgymnastik. Mediciner behöver kunna köpas in när barnen blir sjuka. En fond för hälso- och sjukvård inklusive tandvård behöver byggas upp.

En viktig grund för hälsa är den mat och dryck som barnen får samt att maten hanteras korrekt enligt livsmedelshygieniska principer. Vi har engagerat en dietist som ser över kosthållning, tar fram en matsedel som kan bidra till mer variation av kosten för barnen utifrån den budget som finns samt sätter en nutritionsplan enskilda barn med speciella behov. Denna person utarbetar även livsmedelshygieniska riktlinjer för barnhemmet och utbildar kökspersonalen.

Stiftelsen tar tacksamt emot bidrag till vår hälso- och sjukvårdsfond.  

Personalkompetens och personalförsörjning inklusive volontärer

Personalen utgör stommen i barnhemmet och deras kompetens och engagemang påverkar barnens utveckling i hög grad. Av naturliga skäl saknar en stor del av personalen formell kompetens. Stommen utgörs av tidigare volontärer från trakten som nu har en formell anställning och erhåller lön. Barnhemmet har f.n. varken råd eller någon önskan att byta ut dessa "trotjänare" utan vi avser att bygga upp den kompetens som bedöms nödvändig genom egen kompetensutveckling. 

Barnhemmet verkar i en social kontext som den är beroende av. Målet är att alla som verkar på barnhemmet förutom att ha tillräcklig kompetens även ska kunna bidra till barnens utveckling efter egen förmåga. Kompetensbehovet utgår från det fackområde man grundanställts för, t.ex. kök, städ eller omvårdnad. Alla ska ha basala kunskaper om säkerhet, hygien och miljö. Utbildningsinsatser kan vara föreläsningar om basala hygienrutiner, livsmedelshygien, nutrition, barns utveckling, första hjälpen etc. Vid nyanställningar kan fokus ligga på formell kompetens.

Att attrahera, engagera och bygga upp stadigvarande relationer med volontärer som besitter kompetens inom pedagogik och hälso- och sjukvård är ett av våra mål. Att vara volontär medger ett ömsesidigt utbyte som är värdeskapande för båda parter. Volontären får erfarenheter som är värdefulla för egen utveckling och bidrar till personligt CV. Barnhemmet får ta del av nya influenser och kompetens som kan omhändertas i den ordinarie personalgruppen. Med ett gästhus på området räknar vi med att kunna attrahera både inhemska volontärer samt volontärer från t.ex. Sverige.

Stiftelsen tar tacksamt emot bidrag till kompetenshöjande aktiviteter.

Renoveringsfond

Redan idag kan barnhemmet avsätta små belopp för fastighetsskötsel. Genom att tillföra verktyg, material och kunskap kan man genomföra mindre reparationer och underhåll med egen personal. Vissa större arbeten måste de hyra in hantverkare för. Det är dock fortfarande viktigt att det finns en grundkompetens hos den egna personalen så att man kan bedöma hantverkarnas arbete. I den container som skickats från Sverige finns en komplett verkstadsutrustning inklusive el-svets, sågbord och allehanda handverktyg.

Stiftelsen tar tacksamt emot bidrag till vår renoveringsfond. 

Pedagogiska aktiviteter

Erfarenheter från andra barnhem visar att för att stävja ofog och oönskat beteende måste man aktivera barnen på ett positivt sätt. Detta är särskilt viktigt under helger och skollov. Detta kan ske genom pedagogiska aktiviteter och studiestöd, hushållssysslor, hantverk, studiebesök, utflykter i närområdet någon gång per år, "studiecirklar", debattgrupper om t.ex. "core values", datorundervisning, idrottsliga evenemang som fotbollsturneringar mm. Volontärer utgör här en viktig komponent. Genom vårt skolprojekt med kvällsundervisning fem dagar i vecka och på loven så sysselsätter vi barnen samtidigt som de ges möjlighet att förbättra sin kunskap och sina betyg.

Stiftelsen tar tacksamt emot bidrag till pedagogiskt materiel och aktiviteter.  

Egenproduktion av livsmedel

Barnhemmet förfogar över en hel del mark som fram till idag har använts av andra eller som betesmark. Tidigare har fruktträd planterats och trädgårdsland anlagts i mindre skala. Under 2017 påbörjades en utökad odling på den mark som tidigare brukats av en granne och 2019 planterade vi. ytterligare ett hundratal bananplantor och papayaträd samt några citrus- och avokadoträd. Planen är att i första hand odla lättodlade grödor som är relativt okänsliga för angrepp av skadeinsekter och parasiter men som samtidigt bidrar till basfödan. Initialt planterades majs och bönor. Under torrperioderna skjuter många livsmedelspriser i höjden vilket påverkar barnhemmets ekonomi och kostutbud negativt. Barnhemmets första egna skörd av majs och bönor togs hem i juli 2017.

Stiftelsen tar tacksamt emot bidrag till fond för bland annat utsäde och fruktträd.